Dlaczego powinno się zmieniać opony z letnich na zimowe?

Dlaczego powinno się zmieniać opony
z letnich na zimowe?

Zazwyczaj mówi się o niedoświadczonych kierowcach, zbyt szybkiej jeździe i złej pogodzie, zapominając o tym, jak często kolizja czy poważny wypadek są spowodowane niewłaściwym doborem opon. W niektórych krajach regulacje prawne przewidują obowiązek wymiany ogumienia wraz z nadejściem zimy, niestety w Polsce nie jest to jeszcze unormowane.

Żadnej firmie oponiarskiej nie udało się jeszcze wyprodukować ogumienia samochodowego, które idealnie by się spisywało w środku lata w pełnym słońcu i podczas zimy, gdzie temperatury w naszej strefie klimatycznej spadają czasami poniżej minus 20 stopni. Dlatego tak ważny jest dobór odpowiednich opon do pory roku. Letnie w warunkach zimowych nie tylko nie spełniają swojej podstawowej roli, jaką jest odpowiednia przyczepność do podłoża, ale dodatkowo szybciej się zużywają. Specjaliści mówią, że nawet o 20 procent, ze względu na to, iż są produkowane z twardszych mieszanek. Opony zimowe poprzez wysoką zawartość krzemionki zachowują elastyczność i nie twardnieją przy niskich temperaturach, co chroni przed niekontrolowanym poślizgiem. Wiele testów wykazało, że w porównaniu do opon letnich czy całorocznych opona zimowa pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 30%.

Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do bieżnika opon letnich, posiada większą ilość lamelek, i dzięki temu opony są bardziej odporne na tzw. aquaplaning (zjawisko to powstaje w chwili, kiedy opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody, śniegu). Większa ilość nacięć powoduje, że guma jest bardziej elastyczna, bardziej podatna na ugięcia, co w temperaturach zimowych zapewnia oponie lepsze osiągi. Nacięcia na bieżniku są szersze niż w przypadku opon letnich, tworzą szerokie rowki, które mają większą skłonność do samooczyszczania bieżnika (przy każdym ruchu, śnieg przylegający do szerokiego rowka bieżnika, odczepia się od niego, oczyszczając bieżnik).

Sama wymiana opon jednak nie wystarczy. Musimy pamiętać także o kontrolowaniu ich stanu czyli ciśnienia oraz głębokości bieżnika. Specjaliści zalecają, aby zużycie nie przekraczało 4 mm.

Pokaż tę wiadomość znajomym:

Dodaj komentarz